18.12.2012

Kahdeksastoista luukku


Kodin piha kesällä 2012 
 Piha
 Viiden rajanaapurin sekä tien rajaama 1135m2 alue. Vanhat omenapuut, marjapensaat, syreenipensas, tuomi, koivuja ja raparperi, niistä oli meidän piha tehty. Vuosien mittaan riisuttu ja puettu uudestaan yrteillä, perennoilla, kriikunapuulla, pienellä kasvimaalla ja orapihlaja-aidalla.

Välimerellinen puutarha kiehtoo minua, mutta enhän voi sitä meille autenttisena siirtää. Laventeli jo talvehti kerran, puksipuu ei ikinä oliivista puhumattakaan. Ei minulla ole tarjota niille viileää ja valoa samanaikaisesti. Sitten ostan taas uudet ja aloitan alusta. Onneksi pelargoniaan ja malvikkiin voi aina luottaa.

Olen lopulta laiska puutarhuri tai toisinkin voi sanoa; olen verkkainen ja katson pitkälle tulevaisuuteen. Kivetys etenee joka kesä vähän. Tuikin uusia perennoja maahan ja katson pärjäävätkö ne ilman minua.
Hyötykasvimaa ei ole vuosiin saanut riittävästi valoa. Siksi odotan Vehkosuolta paljon (ja Vehkosuo minulta).

Vehkosuolla on kaksi vanhaa pionia. Jännittää, kuinka niiden minun kanssa käy.

Piha ostovuonna 1997. Pihlaja-angervoa, vadelmapensasta, nokkosta ja vuohenputkea.
Ensimmäisiä vuosia
Ja tää vaan haaveilee

Tupen synttäreiden jälkimainingeissa heinäkuussa 2012
Elokuu 2012
Marraskuu 2012
Ihan pihalla.

4 kommenttia:

  1. Sinulla on ehkä kaikkein paras blogijoulukalenteri, mitä olen ikinä lukenut. Kirjoitat hyvin ja valokuvat ovat NIIN kauniita.

    Kalenterin aikana olen ihastellut, kauhistellut (se luuranko!), huokaillut, liikuttunut ja elänyt tunnelmissa mukana. Jokainen luukku on ollut mielenkiintoinen ja aito. Kiitos, että olet jakanut kaiken tämän meille muillekin.

    Nyt jo harmittaa, että luukut loppuu kohta. :)
    Lämmintä Joulua Sinulle ja perheellesi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ohoh, hämmennyin tästä, Hymyilin salaa itsekseni. Kiitos kiitos, ja oikein mukavaa joulua. Kyllä mullekin tulee tyhjä olo tän jälkeen. :I

      Poista
  2. Komppaan Minnaa. Ihania kuvia kodista & perheestä, luukku toisensa jälkeen :)
    Toi reppuselkätyttökuva on aivan mainio. Ihana valo, kokonaisuus.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos sinullekin, on niin kannustavaa tällainen palaute. Uskaltaisipa joku vähän kritisoida, niin ei lakkaisi kehittymästä.

      Useimmista hyvistä kuvista saa kiittää Keimoa. On enempi kuvaukseen perehtynyt ja jaksaa säätää (mikä näkyy tuloksessa) kuin minä.

      On kiva vuorottain käydä sinun, Minnan ja monen muun blogeissa tunnelmoimassa. Mukava arkirutiini aamupalalla.

      Poista